"אהבה יוונית": ללא ספק, הסרט הכי טוב שתראו השנה

ביקורות
הבמאי כריסטופר פפקליאטיס יצר סרט עוצמתי, מיוחד וכזה שיותיר אתכם תוהים על טיבם של חייכם • היכונו לסרט מרגש על רקע התנגשות ציוויליזציות וחיפוש אחר הדבר הכי יקר בעולם: אהבה

"אהבה יוונית": ללא ספק, הסרט הכי טוב שתראו השנה
"אהבה יוונית": ללא ספק, הסרט הכי טוב שתראו השנה

אפשר לסגור את בתי הקולנוע לשנה הקרובה, כי "אהבה יוונית" או בשמו המקורי והמוצלח יותר "Worlds Apart", הוא ללא ספק הסרט הכי טוב שתראו על המסך הגדול.

קורה לעיתים רחוקות שאני נותרת ללא מילים לאחר צפייה בסרט. בפעם האחרונה שזה קרה לי, צפיתי ב-"האיש שנולד מחדש" מהתקופה האחרונה ואני מודה שהפעם האחרונה שהרגשתי כך שוב הייתה עם "שליחות קטלנית: יום הדין", אי שם בשנות ה-90, וכן אני מודעת לחלוטין לסוגי הז'אנר השונים שהצגתי כרגע.

"אהבה יוונית" של הבמאי, תסריטאי ומפיק הסרט כריסטופר פפקליאטיס, הוא סרט מושלם. התסריט, הנושא והשחקנים כולם יחד, יצרו 113 דקות של קולנוע על נושא שבקלות יכל להיות בנאלי, אך זה לא המקרה.


(כשבמאי מוכשר ושחקן אוסקר נפגשים, מקבלים יצירת מופת | צילום: מתוך IMDB)

הסרט תופס מקום ביוון, בתקופה בה משבר הפליטים תוקף אותה בהפתעה בפרט ומשתלט על אירופה בכלל. משבר בו התושבים מוצאים עצמם חסרי אונים אל מול ממשלה אשר אינה מוצאת פתרונות כלכליים או פוליטיים למצבם, בטח לא כאלה הקשורים לאיכות חייהם.

על רקע המצב החדש, השינוי האזרחי מדיני ביוון והמאבק במסחר האירופאי הביאו לכך שצמחו תנועות פשיסטיות שעברו כל גבול פטריוטי ופילגו בין משפחות ואוהבים. "אהבה יוונית" בעל תסריט גאוני, מצליח לגעת בכל זה כנקודת מוצא לסרט מבלי שהוא הופך להיות כבד או פוליטי מידי. במקום זאת, הבמאי פפקליאטיס, שגם משחק בסרט, מתמקד בשלושה סיפורי אהבה השזורים אחד בשני ונראים כביכול כבלתי אפשריים.

בתקופה בה אנו חיים, נדמה כי הכל סביבנו כאוס מוחלט. הכל נראה אפשרי ולא אפשרי בו זמנית. אנשים מתאהבים ונפרדים, מדינות שלמות נחרבות, אפוסים נכתבים, יצירות מופת נוצרות וגם הסרט הזה.

בחצי הראשון של הסרט תכירו את פאריס, פליט סורי שהגיע ליוון בניסיון להציל את חייו. את פאריס מגלם השחקן הערבי-ישראלי תאופיק ברהום ("מפריח היונים") ואין לי ספק כי ג'יי. קיי. סימונס הוא זה שימשוך את קהל הצופים אל המסך ובצדק, אך יהיה זה טאופיק ברהום אשר יטביע את החותם עליו.


(תאופיק ברהום גונב את ההצגה בסרט הזה - ליהוק מושלם | צילום: מתוך IMDB)

הגורל מפגיש את פאריס עם דפני (ניקי ואקאלי), בחורה מקומית המוצאת עצמה מוטרדת מהמתרחש במדינתה אך נסחפת למערכת יחסים כמעט בלתי אפשרית. האהבה העוצמתית שלהם תצליח לגרום לכם להתעלם מהידיעה כי הם בעצם נמצאים תחת סכנת חיים בכל רגע נתון. הקשר שלהם מעיד על הצד היפה של הזר הפוגש תושב מקומי, כשבכל זאת השניים מוצאים קווי דמיון ועניין משותפים. זהו קו מתווה אשר עובר כחוט השני לאורך כל הסרט.

הקשר שלהם יגרום לכם להתאהב ולחשוב כמה אהבה נותנת כוח אמיתי וכמה קשה להחזיק בה אחרי שמוצאים אותה. את פאריס רודפת טרגדיה אחר טרגדיה, מה שמטלטל את עולמו ויסחף אתכם יחד איתו.

במקביל אליהם, אנו מתוודעים לשני רומנים נוספים כשהכל מתנקז יחדיו בצורה עדינה וכמעט בלתי מורגשת לסיפור אחד. גיורגוס, אותו מגלם כריסטופר פפקליאטיס עצמו, יחד עם אליזה (אנדראה אוסברט), אישה סקסית במיוחד אשר מגיעה משבדיה על מנת לעזור לקושי הכלכלי שאליו נקלעה החברה בה גורגיוס עובד, מנהלים רומן מאחורי הקלעים. אם האהבה של פאריס ודפני ייצגה את האהבה הראשונה והטהורה שכולנו חווינו, הרומן של גורגיוס ואליזה חושף את הקשר הסקסי והדחפים שיש לנו כשאנו מחפשים דרכים לברוח מהמציאות הקשה של חיינו, כשאנו עומדים בפני חרדה על גורלנו.

בעוד שאליזה מייצגת את הגלובליזציה ומדיניות כלכלית של צנע בתקופת משבר הפליטים, גורגיוס הוא הלב הפועם, הרגש והחמלה שחסרים לכולנו בימים טרופים אלה על כל המתרחש בעולם.


(רומן סוער בין מי שמייצג בסרט את השכל מול הרגש | צילום: יח"צ)

הרומן של השניים יעלה בכם ספקות אם אתם מרוצים מהבחירות שעשיתם בחייכם עד כה. על השאלה הזאת ועל הרקע היפה של העיר אתונה, עונה ג'יי. קיי. סימונס, זוכה פרס האוסקר, המגלם את סבסטיאן, היסטוריון גרמני שהעז להגשים חלום ועשה רילוקיישן ליוון. סבסטיאן מוצא את ההזדמנות השנייה שלו במריה, (מריה קבויאני), עקרת בית הנשואה לאיש עסקים מתוסכל.

המשולש שנוצר בניהם, הוא מה שקורה למריה כשהיא מתחילה לתהות על הבחירות שהיא עשתה בחייה ומנסה להבין אם יש בה האומץ לשנות 50 שנה של הרגלים. אני מזמינה אתכם לצפות בסרט ולראות מה עלה בגורלה אחרי הבחירה שהיא עשתה.

Worlds Apart כשמו כן הוא, סרט עם תוכן המדגיש את השוני בין העולמות, סרט שיזכיר לכם שיש לכם הזכות לחלום ולייחל לחיים טובים יותר ולקוות לאהבה שהיא אל מוות במטרה לקבל הזדמנות שנייה למצוא שלוות נפש בכל שלב בחייכם.


(ג'יי קיי. סימונס ומריה קרויאני | צילום: יח"צ)

"אהבה יוונית" הוא פשוט סרט טוב. יאניס דרקולארקוס שהיה אמן על צילום הסרט, לוקח את המצלמה ואתכם יחד איתו למסע ללא אפקטים, ללא תלת מימד וללא אריזות מיותרות. אני מצאתי שוטים נקיים, חדים וברורים, כאלה שגרמו לי להרגיש שאני נמצאת שם, יחד עם פאריס ודפני במקום הסודי שלהם.

הזהירות והאיזון המושלם בה נקט הבמאי פפקליאטיס, מביאה אלינו סרט קורקטי, עכשווי ויחד עם זאת לא צפוי מראש ולא טרנדי זול. "אהבה יוונית" משקף את המציאות שאנו חיים בה כיום, גם אם ישבתי לצפות בו על הגג של עזריאלי בהקרנה תחת כיפת השמיים. הצלם יאניס העביר אותי ליוון.

סיכום המבקר
10/
5.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "אהבה יוונית": ללא ספק, הסרט הכי טוב שתראו השנה
סרטים בקולנוע